+32 11 45 47 87

info@digitaltalents.be

Een webshop starten is hard werk waarbij verschillende belangrijke stappen doorlopen moeten worden om succesvol te worden. Om jullie op weg te helpen hebben we in deze blogpost een stappenplan opgemaakt boordevol handige tips.
 

1. Wat ga ik verkopen en aan wie?

De belangrijkste vraag die je jezelf moet stellen is welk product wil ik verkopen? Aan wie wil ik dit product verkopen? Denk ook na bij welke leveranciers je producten kan verkrijgen en aan welke prijs je deze kan inkopen. Indien je weinig ervaring hebt met het online verkopen van producten is het misschien aangewezen om klein te beginnen. Kies beter voor 25 producten waar veel vraag naar is zodat je snel bestellingen kan registreren en alles makkelijk kan opvolgen. Lukt dit goed kan je de webshop stelselmatig uitbreiden.
 

2. Schrijf je businessplan

Onderschat het belang van een businessplan voor een webshop niet. Het schrijven van een businessplan doet je nadenken over zaken waar je anders niet aan gedacht zou hebben. Een goed businessplan bevat ongeveer volgende elementen:

  • Samenvatting: dit schrijf je als het laatste, maar plaats je meestal als eerste. Vat hier de belangrijkste elementen van het businessplan samen. 
  • Omschrijving webshop: dit onderdeel is een omschrijving van je webshop, producten en diensten, doelgroep en sterke punten. 
  • Doelgroepanalyse: omschrijf je (potentiële) klant. Wat zoeken zij specifiek? Wat is belangrijk voor hen? Waar knappen zij op af? 
  • Operationeel plan: wie doet wat in uw webshop onderneming? Wie maakt verzendingen klaar? Tot hoelaat worden bestellingen verwerkt?
  • Producten (en diensten):  definieer je producten (en diensten). Denk vanuit het oogpunt van je (potentiële) klanten
  • Marketing: hoe ga je de webshop bekend maken? Hoe ga je het doelpubliek aanspreken en bereiken?
  • Concurrentie analyse: welke concurrenten bestaan er zowel online als offline? Wat zijn hun zwakke punten en wat zijn hun sterke punten? Hoe kan jij beter doen?
  • Financiële verwachtingen: hoeveel bestellingen moeten er geplaatst worden om de webshop ook financieel interessant te maken? Bekijk of het idee financieel ook haalbaar is.
     

3. Geef je webshop een identiteit

Kies een geschikte naam voor je webshop. Zorg ervoor dat de naam iets zegt over het type product dat je gaat verkopen. Let er ook op dat de domeinnaam voor de webshop nog niet bezet is. Je kan de beschikbaarheid van een domeinnaam gemakkelijk controleren op www.dns.be. Probeer ervoor te zorgen dat de naam makkelijk in te typen is en geen vreemde tekens bevat. Nadat je een naam hebt gekozen voor je webshop kan je werken aan een logo en/of huisstijl. Ben je zelf niet goed in het maken van een logo? Geef het dan liefst uit handen aan een grafische vormgever. De visuele identiteit is erg belangrijk om vertrouwen te wekken bij je (potentiële) klanten en zorgt voor een professionele uitstraling.
 

4. Zoek een geschikte logistieke partner en online betalingssysteem

Bekijk welke logistieke partners in aanmerking komen om producten te transporteren tot bij je klanten. Vraag ook naar hun policy rond het verloren gaan van goederen, of het onderweg beschadigen van goederen. Welke garanties kunnen zij voorleggen? Vaak is een combinatie van verschillende logistieke transportbedrijven nodig om bij elke bestelling een voordelige prijs te kunnen aanbieden (bv: binnenland / buitenland). Daarnaast moet je ook nadenken over het online betalingssysteem dat je gaat gebruiken op de webshop. Er bestaan verschillende online betalingssystemen met grote schommelingen in kwaliteit en prijs. Bij de meest courante online betalingssystemen zal je een vaste maandelijkse kost moeten betalen aangevuld met een klein percentage van je transacties. 
 

5. Zoek een geschikte technische partner

Een volgende cruciale stap in de weg naar succes is het kiezen van een geschikte technische partner voor het uitbouwen van de webshop. Je zal zien dat er op het internet tal van doe-het-zelf pakketten zijn om een webshop te starten. Dat kan prima zijn als je ervaring hebt in e-commerce en eerder beperkte ambities hebt. Het nadeel van deze pakketten is vaak dat je niet op persoonlijke begeleiding moet rekenen. Ook zijn de mogelijkheden om de webshop volledig in lijn met je businessplan op te maken eerder beperkt. Kies daarom voor een partner die belang hecht aan persoonlijke begeleiding en het ontwikkelen van een e-commerce project op maat. Een goede partner kan je een schat aan informatie bezorgen over hoe je de webshop best kunt opmaken en beheren.

Enkele tips en vragen die je aan potentiële partners kan stellen:

  • Kies een partner die ervaring heeft in e-commerce
  • Zorg dat je op voldoende persoonlijke begeleiding kan rekenen
  • Kan het bedrijf je ook helpen met online marketing? 
  • Heeft het bedrijf verschillende specialisten in huis zoals bijvoorbeeld: projectmanager, developers, online marketeer?
  • Hang je niet vast een maandelijkse of jaarlijkse abonnementen?
  • Hoe gaat het bedrijf om met zoekmachine optimalisatie van je webshop?
  • Wat na oplevering van je webshop? Hoe volgt het bedrijf de webshop dan nog op?
     

6. Brainstorm over je categoriestructuur 

Je hebt ondertussen een geschikte technische partner gevonden en de webshop gaat over enkele weken klaar zijn voor gebruik. Denk in deze fase alvast na over hoe je de producten gaat onderverdelen in categorieën. Bekijk dit door de ogen van uw doelgroep. De webshopuitbater heeft vaak grote productkennis en daardoor wordt vaak de fout gemaakt om te veel vaktaal te gebruiken. Laat je categoriestructuur eens doornemen door mensen uit uw beoogde doelgroep. Vinden zij makkelijk hun weg? Begrijpen ze alles? Dan ben je op de goede weg!
 

7. Vergeet de wetgeving niet

Een webshop is net zoals elke winkel gebonden aan enkele verplichtingen. Bekijk voor lancering van je webshop of al deze criteria werden ingelost. Enkele zaken die zeker niet mogen ontbreken:

  • Algemene voorwaarden
  • Privacy policy
  • De identiteit van uw onderneming
  • Duidelijke informatie over levertermijn, retourneren van producten, betalingsmethoden
     

8. Lanceer je webshop

Na al dat harde werk is het tijd voor de lancering van je webshop. Denk na over een gepaste lanceringsactie. Probeer iets origineels en creatief te doen om uw webshop te lanceren. Doe een wedstrijd, deel kortingsbonnen uit, informeer geïnteresseerden of bestaande klanten en verwelkom je eerste bezoekers met een extraatje.
 

9. Ga voor online marketing

Een webshop zonder online marketing is als een bloemenwinkel in de woestijn: er komt niemand! Zorg dat je goed scoort in Google en denk eens na over advertenties in zoekmachines of sociale media. Ook e-mailmarketing is nog steeds een geschikt middel om uw verkoop te boosten. Zorg ervoor dat je het budget dat je besteedt aan online marketing meetbaar kan maken en meet de return on investment. Probeer een geschikte partner te vinden die je hier uitgebreid in kan ondersteunen. 
 

10. Evalueer

Evalueer de prestaties van de webshop op regelmatige tijdstippen. Is de uitwerking nog steeds in lijn met het businessplan? Worden doelstellingen behaald? Bekijk continu wat er nog beter kan en waar de webshop nog beter uitgewerkt kan worden. Betrek indien mogelijk je technische partner bij deze evaluatiemomenten. 

 

Eens praten met een e-commerce specialist van Digital Talents?
 

Contacteer ons voor een vrijblijvende afspraak