De ideologie

Een wereld, een bedrijfswereld in verandering.

De wereld is in steeds snellere verandering. Technologie geraakt meer en meer geïntegreerd in onze samenleving, in alle aspecten en domeinen ervan. We komen dagelijks met technologie in contact, zowel in onze persoonlijke als zakelijke omgeving. Zowel in contact met andere personen als met bedrijven en organisaties.

Het tijdperk van de vierde industriële revolutie is dan ook ingezet. Na zes decennia computerrevolutie, vier decennia sinds de uitvinding van de microprocessor en twee decennia met het wereldwijde web ter beschikking is alle technologie ter beschikking om een volgende stap te zetten. De fusie tussen de fysieke, digitale en zelfs biologische wereld is van start gegaan. Zeer binnenkort worden robotisering, nanotechnologie, biotechnologie, 3D-printen, virtual reality & the internet of things het nieuwe normaal. Een evolutie die niet tegen te houden is, maar wel heel wat uitdagingen met zich meebrengt. Voor de mens, voor de bedrijfswereld en voor de maatschappij.

Software ontsluit potentieel.

De vierde industriële revolutie creëert synergie, laat innovatieve oplossingen ontstaan en veroorzaakt heel wat disruptieve deiningen. Gevestigde waarden daveren op de fundamenten en software ligt aan de basis van de schokgolf. En het gebeurt zo snel dat zelfs overheden en de wetgever niet kunnen volgen.

Dankzij de wereldwijde verbinding met elkaar bestaat de mogelijkheid om niet lokaal maar globaal een betere, slimmere en efficiëntere oplossing voor je vraag, uitdaging of probleem te zoeken. Er bestaan geen grenzen meer, je kan elke keer opnieuw voor de best mogelijke digitale oplossing kiezen. Dat levert enerzijds een enorm potentieel gezien de markt, zowel in aanbod als potentieel afzetgebied, vergroot. Anderzijds vormt diezelfde globale markt voor een tot op heden ongekende concurrentiestrijd en ongekende drang tot zelfreflectie, vooruitgang en innovatie.

“Adapt or Die.”, zei Charles Darwin.

Bedrijven dienen wakker te schieten! Ze dienen zich klaar te stomen om mee te surfen op deze vierde industriële revolutie. Met vooruitzicht en inzicht de nodige voorbereidingen treffen en nu de eerste stappen ondernemen zorgt ervoor dat ze meesurfen op de golf. Doen ze dat niet dan zullen ze verrast worden en kopje onder gaan.

De aanstormende verandering vraagt echter veel van bedrijven, het management en haar medewerkers. Nieuwe verwachtingen van klanten, een globale concurrentiestrijd, een hypersnelle maatschappij... Het vergt een serieuze dosis groeimindset om het potentieel van de toekomst te herkennen en erkennen. Pas dan ontstaat de nodige flexibiliteit, wilskracht en daadkracht om deze uitdaging aan te gaan.