Een nieuwe website of webshop starten, hoe begin je eraan?

Wanneer je een nieuwe website of webshop wil starten komt er natuurlijk veel op je af. In veel van deze zaken zal je dan ook niet direct expertise hebben.
Waar moet je wel zeker op letten bij het maken van een nieuwe website of webshop? We lijsten hieronder enkele belangrijke aandachtspunten op.

Kies een domeinnaam

De eerste stap is het kiezen van een (beschikbare) domeinnaam. Bekijk het als jouw online identiteit, zorg dus dat de naam goed bij je bedrijf past. Hou hierbij rekening met onderstaande punten:

  • Kort
  • Makkelijk te onthouden
  • Juiste extensie

Kies een CMS

Het is van groot belang dat je je website of webshop na lancering ook up to date kan houden. Dit doe je door middel van een Content Management System (CMS). Ons CMS, Gritly, is erop toegespitst om je zoveel mogelijk vrijheid te geven qua aanpaasbaarheid van je website. Omdat dit systeem door onze Digital Talents zelf is geschreven, kan dit steeds naar jouw wensen geconfigureerd worden.

Denk na over de inhoud en kies stijlelementen

Een website moet binnen 3 seconden kunnen zeggen wie je bent, wat je doet en welke oplossing je kan bieden aan de websitebezoeker. Denk dus heel goed na over welke informatie je wil laten zien op je homepagina. Omdat louter een opsomming in tekstvorm ook niet aan te raden is, is het belangrijk om na te denken over de vormgeving.

Bekijk hiervoor onder andere deze elementen:

  • Lettertypes (bij voorkeur een Google Webfont)
  • Kleuren die aansluiten bij je huisstijl
  • Vormen (hoekig vs. Afgerond)

 

Hou hierbij altijd de leesbaarheid van een pagina en consistentie doorheen de website in het achterhoofd!

Het doel van de website

Denk op voorhand goed na waarvoor je je website in het leven roept. Het ontwerp zal hier sterk vanaf hangen. Voorbeelden van websitedoelen kunnen zijn:

  • Informeren
  • Verkopen (bij een webshop)
  • Leadgeneratie
  • Merk versterken

Navigatie

Naast de 3 seconden-regel hierboven vermeldt, zal je natuurlijk nog wat andere informatie willen vermelden op je website. Het is belangrijk dat deze goed gevonden kan worden door een bezoeker aan de hand van een duidelijke navigatie. Als je website of webshop onlogisch in elkaar zit, zullen bezoekers snel afhaken. Daarnaast zorgt een duidelijke structuur voor een goede doorzoekbaarheid voor zowel de gebruiker als de zoekmachines.

Responsive design

Tegenwoordig worden er meer en meer websites en webshops bezocht via een mobiel apparaat zoals smartphones en tablets. Het is dus zeer belangrijk dat zowel je ontwerp, layout en inhoud hierop afgestemd is. Je scoort daarenboven ook lager als je website niet is geoptimaliseerd voor mobiel gebruik.

Teksten en afbeeldingen

Je zal misschien nog geen productbeschrijvingen of bedrijfsinformatie in een mooie, stylistische tekst hebben gegoten. Wanneer je hiermee aan de slag gaat, hou dan rekening met een aantal punten. Het lezen op een beeldscherm is anders als het lezen van een boek. Op een beeldscherm wordt er in eerste instantie gescand door de bezoekers. Maak duidelijke titels en gebruik kortere zinnen, lange zinnen wordt vaak als onprettig beschouwd.

Ook afbeeldingen en foto’s dragen veel bij aan de look and feel van je website of webshop. Wil je persoonlijk overkomen bij je bezoeker? Neem dan een fotograaf onder de armen of ga zelf aan de slag met een professioneel toestel. Smartphone-foto’s van mindere kwaliteit zijn hierbij af te raden!

Wil je opteren voor duidelijke, beschrijvende afbeeldingen? Ga dan eens te rade bij websites zoals istockphoto.com.

Zoekmachineoptimalisatie

Als je website of webshop online staat, wil je natuurlijk ook dat deze goed gevonden wordt in de zoekmachines. Doe hiervoor eventueel een zoekwoordenonderzoek via de “Google Zoekwoordenplanner”. Hierna kan je rekening houden met deze trefwoorden bij het schrijven van je teksten. De technische achtergrond die nodig is om goed gevonden te kunnen worden nemen wij natuurlijk voor onze rekening.

Beveiliging van je website

Je wil natuurlijk niet dat je nieuwe website of webshop gehackt wordt of dat gegevens van bezoekers via het internet verspreid worden. Wij zorgen ervoor dat je website steeds up-to-date is met de laatste beveiliging, er back-ups van je data gemaakt worden en er geen valse gegevens (spam) wordt achtergelaten via je website.

 

Heb je bovenstaande tips ter harte genomen en ben je klaar om je (nieuwe) website of webshop te starten? Bekijk de mogelijkheden en contacteer ons gerust om onze specialisten aan het werk te zetten!

Een nieuwe website of webshop starten, hoe begin je eraan?